Směrnice č. 1/2006 OÚ Únehle o investičním majetku, drobném investičním majetku a zásobách pro rok 2006 a další
Směrnice č. 1/2006 OÚ Únehle o investičním majetku, drobném investičním majetku a zásobách pro rok 2006 a další
Obecní úřad Únehle
349 01, Únehle 6
Směrnice č. 1/2006 OÚ Únehle o investičním majetku, drobném investičním majetku a zásobách pro rok 2006 a další
Tato směrnice vymezuje základní zásády pro provádění inventarizací v naší obci
Inventarizaci provádí naše obec dle § 29 k okamžiku, ke kterému sestavuje účetní závěrku.
Ze zákona 563/91 Sb. vyplývá pro obec povinnost ve vztahu k inventarizaci:
- prokázat fyzický stav majetku a závazků a porovnat jej se stavem účetním.
Inventarizace je prováděna v těchto krocích:
a) zjišťuje se skutečný stav kontrolované položky a to fyzickou nebo dokladovou inventurou
b) porovnává se zjištěný stav se stavem účetním a vyčíslí se rozdíly
c) zjišťují se příčiny a zúčtovávají se rozdíly na období, které bylo předmětem inventarizace
Dokladem o provedené inventarizaci je uvedený stav k danému datu v jednotlivých inventarizačních knihách a závěrečný zápis o provedené inventarizaci podepsaný starostou obce a členy inventarizační komise.
Mimořádná inventarizace by se prováděla v případě vloupání nebo požáru.
Kontrolu inventarizace majetku a jejích výsledků provádí starosta obce.
Majetek se dělí:
- nehmotný majetek
- dlouhodobý hmotný majetek
- dlouhodobý drobný hmotný majetek
- dlouhodobý finanční majetek
nehmotný majetek
zahrnuje pořízení programového vybavení, studií, záměrů, výzkumné a obdobné činnosti s pořizovací cenou vyšší než 5.000,--Kč
hmotný dlouhodobý investiční majetek
tvoří samostatné movité věci, případně jejich soubory, se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž doba použitelnosti je delší než 1 rok a pořizovací cena nad 40.000,--Kč
drobný dlouhodobý hmotný investiční majetek
tvoří movité věci, případně jejich soubory, se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž doba použitelnosti je delší než 1 rok a ocenění jedné položky vyšší než 5.000,--Kč
Dlouhodobý investiční majetek dělíme na účty
021-10 budovy, haly
021-20 stavby ostatní
- nedokončený dlouhodobý majetek:
provádí se dokladové inventury na podkladě rozpisu všech faktur, jejich součet se porovná se stavem účtů skupiny 04
022 - samostatné movité věci, které dělíme na: 10 - přístroje
20 - energetická zařízení
30 - pracovní stroje
40 - dopr. prostředky
50 - inventář
028 - drobný dlouhodobý majetek, který dělíme dle umístění na: 11 - obecní úřad
12 - prodejna
13 - pohostinství
14 - požární zbrojnice
15 - byt 1. podlaží OÚ
031 - pozemky
041 - pořízení dlouhodobého nehmotného majetku
042 - pořízení dlouhodobého hmotného majetku
zde jsou vedeny i průzkumné a projektové práce, odvody za trvalé odněti zem. půdy, náklady na územní rozhodnutí, stavební povolení a to bez ohledu na pořizovací cenu, neboť jde o výdaj související s pořízením investičního majetku, který je samostatně uváděn. Po dokončení stavby se tyto náklady přiřadí k celkovým nákladům na pořízení dlouhodobého hmotného majetku po uvedení do užívání.
Podrobný popis náplně položek viz účt. osnova čl VII. odst. (1) a (2).
finančním majetkem se rozumějí
dlouhodobé cenné papíry a vklady, obligace a jiné dluhopisy, vkladové listy se splatností delší než 1 rok. (účet 063 a 069)
zásoby
zásoby tvoří hlavně materiál, který dále dělíme na materiál na sklad a materiál do spotřeby. Na OÚ je materiál veden v knize materiálových zásob. Po nákupu se materiál při použití účtuje přímo do spotřeby a materiál s delší použitelností se vede v téže knize evidenčně.
Materiál na sklad se vede v poř. ceně do doby spotřeby.
Na konci roku se účetní stavy kontrolují s provedenou fyzickou kontrolou.
Inventury
Fyzické inventury se provádějí k datu 31.12. běžného roku. Při přípravě fyzických inventur se provádí kontrola majetku a navrhuje se případné vyřazení poškozeného nebo prošlého majetku z důvodů poškození, opotřebení apod.
Fyzickou inventuru provádějí členové inventarizační komise:
- obecního úřadu
Inventurní seznamy jednotlivých složek dlouhodobého hmotného majetku, dlouhodobého drobného hmotného majetku a zásob předkládají členové inv. komise do kanceláře OÚ ke konečnému zpracování za Obecní úřad Únehle jako celek.
Inventury finančního majetku jsou vedeny na účtech a kromě toho v knize majetku
a) pokladny - v průběhu roku je prováděna inventarizace pokladny a zápisy o jejím provedení se vedou přímo v pokladní knize.
b) bankovní účty - je prováděna dokladová inventarizace a to průběžně kontrolou zůstatků všech bankovnívch účtů s příslušnými výpisy.
Inventarizace pohledávek se provádí k datu účetní závěrky, sesouhlasí se konečné zůstatky účtů pohledávek odběratelů, prov. záloh, pohledávek z rozpočt. příjmů a jiné.
Inventarizace závazků a úvěrů - rovněž jak výše uvedeno, sesouhlasí se konečné zůstatky účtů závazků s fakturami dodavatelů, půjček a jiných závazků.
Převodový můstek
slouží k převodům majetku jednoduchého a podvojného účetnictví z aktuálního roku na další kalendářní rok.
Závěrem
Hlavní inv. komise - určuje konkrétní termíny pro provedení inventarizace
- vyhotovuje závěrečnou invent. zprávu, kontroluje kompletnost soupisů
- starosta bere na vědomí sesouhlasení fyz. a inv. stavu a rozhoduje o úhradách případných mank v termínu tak, aby bylo možné zaúčtování do účetního období, kterého se inventarizace týkaly.
Tato směrnice nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
V Únehlï dne 10. 12. 2006